Ana içeriğe atla

Oruçlunun az miktarda kusmasının hükmü

Soru
Tükürük ve kusmuk arasında bir şey gibi az miktarda kusmak orucu bozar mı? 
Lütfen bu konunun hükmünü açıklar mısınız?

Cevap metni

Hamd, yalnızca Allah'adır.

Kusmak, yemek ve benzeri şeylerin mideden vücûdun dışına çıkmasıdır.

Lisânu'l-Arab yazarı bu konuda şöyle demiştir:

"Kusmak; içindekini kasten dışarı çıkarmaktır." (Lisânu'l-Arab, c: 1, s: 135)

Orucu bozup-bozmaması açısından kusmanın hükmü şudur:

İnsan, kasten (bilerek) kusarsa, orucu bozulur ve o günü kaza etmesi gerekir. Fakat kusmuk kendisine üstün gelir de kendi irâdesi dışında kusarsa, orucu sahihtir ve kendisine bir şey gerekmez.

Nitekim (38023) nolu sorunun cevabında bunun açıklaması geçmişti.

Bir kimse, hastalığı sebebiyle kusmak zorunda kalıyor ve kusması, onun tedâvisine yardımcı oluyorsa, bu takdirde kusması câizdir, fakat Ramazan'dan sonra bu günü kaza etmesi gerekir. Çünkü Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:

... وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ... [ سورة البقرة من الآية: 185 ]

"... Her kim de onda hasta veya yolcu olursa (tutamadığı günler sayısınca) başka günlerde kaza etsin…" (Bakara Sûresi: 185)

Âlimlerin görüşlerinden doğru olanına göre kusmuğun az veya çok olması arasında bir fark yoktur.

Buna göre eğer bir kimse kasten kusmak ister de az miktarda kusmuk çıkarırsa, orucu bozulur.

İbn-i Muflih -Allah ona rahmet etsin- bu konuda şöyle demiştir:

"Bir kimse kasten kusmak ister de az miktarda kusarsa, orucu bozulur. Çünkü Ebu Hureyre'nin haber verdiği hadiste Nebi -sallallahu aleyhi ve sellem- şöyle buyurmuştur:

 مَنْ ذَرَعَهُ الْقَيْءُ فَلاَ قَضَاءَ عَلَيْهِ، وَمَنْ اسْتَقَاءَ عَمْداً فَلْيَقْضِ.

"Kim istemeden kusarsa, (kusmuk ona üstün gelirse) ona kaza gerekmez. Kim de kasten kusarsa, ona kaza gerekir." (el-Furû', c: 3, s: 49)

Hadisi, Ebu Davud (hadis no: 2380) ve Tirmizî (hadis no: 720) rivâyet etmiştir. Tirmizî şöyle demiştir:

"İlim ehli, bu hadis ile amel etmektedir."

Elbânî, hadisin sahih olduğunu belirtmiştir.

Ancak tükürük ile kusmuk arasında fark vardır. Buna göre tükürük ve balgam, karından (mideden) gelmez. Bundan dolayı tükürük ve balgamı çıkarmakta ve onu tükürmekte bir sakınca yoktur.

Kusmuğa gelince o, yukarıda da açıklandığı üzere midede olanın dışarı çıkmasıdır.

Allah Teâlâ en iyi bilendir.

Kaynak: İslam Soru-Cevap Sitesi

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Eşlerin aile içi sırları ifşa etmeleri ve bu konudaki kriterler

Allah’a hamd olsun, Şüphesiz eşler arasında olan cinsel ilişkinin sırlarını ifşa etmek, yasaklanmıştır. Zira Ebu Said el Hudri Radiyallahu anhu’dan rivayet edildiğine göre Rasulullah Sallallahu aleyhi vesellem şöyle demiştir: “Kıyamet gününde Allah katında insanların en şerlisi; eşi ile birlikte yaşadığı cinsel ilişkiyi ifşa edendir” Muslim/1437                          İmam Nevevi Rahimehullah şöyle dedi: Bu hadisten anlaşıldığına göre; insanın kendi eşiyle meydana gelen cinsel ilişkiyi, ilişki detaylarını, eşler arasında meydana gelen eylem, söz vb. davranışları ifşa etmek caiz değildir. Muslim sahihi şerhi 9/10 Ancak konu hakkında şer’i bir hükmü açıklamak, eşler arasında ki tartışmayı sonlandırmak vb. amaçlar için açıklamak caizdir. Bununla birlikle söz konusu eylemi ima ederek açıklamak mümkünse daha evladır. Detaya girmeden genelleme ve umumi...

Tebük Seferinden Geri Kalanlar:

Tebük Seferinden Geri Kalanlar: Hz. Peygamber (s.a.) Medine'ye girince, ilk önce Mescide gidip orada iki rekât namaz kıldı. Sonra herkesle beraber oturdu. Tebük seferine gitme yip geri kalan seksen küsur kişi Rasûlullah'a (s.a.) gelip mazeretlerini arzet - meye ve özürlerini yemin ederek teyide başladılar. Rasûlullah (s.a.)» onların dış görünüşlerine bakarak özürlerini kabul etti, kendileri için istiğfarda bu-lunup kalplerindeki gerçek durumlarını Allah'a havale etti. O sırada Kâ'b b. Mâlik, Allah Rasûlü'ne (s.a.) geldi. Selâm ve rince Rasûlullah (s.a.) kızgın bir şekilde tebessüm edip: "Buraya gel!" dedi. Kâ'b şöyle anlatıyor: Gittim, önüne oturdum. Bana dedi ki: "Niçin geri kaldın?. Sen beni desteklemek üzere Aka be'de bîat etmemiş miydin?*' "Evet. Allah'a yemin olsun ki ben, şu anda senden başka kimin yanına otursam ileri süreceğim mazeretlerle onu ikna edip gazabından kurtulacağımı zannederim. Çünkü münakaşa etmeyi bilir...

Yüzlerce Kitap Ve Makale Oku İndir

Yüzlerce txt formatında Kitap ve makale indir Yüzlerce pdf formatında Kitap ve makale indir Chm formatında Kitap ve makale indir Hadis kitapları oku indir Arapça ders notları oku indir Epub formatında kitap ve makale oku indir