Ana içeriğe atla

Kocasına Yas Tutan Kadının Uzak Durması Gereken Şeyler

Kocasına Yas Tutan Kadının Uzak Durması Gereken Şeyler

Benim kocam öldü. Ne yapmam gerekir? Hangi şeylerden uzak durmam gerekir?

Published Date: 2018-03-06

Allah’a hamd olsun.

Kocasının yasını tutan kadının uzak durması gereken şeyler hadislerde belirtilmiştir. Nitekim bunlar beş husustur:

Birincisi: Kocasının öldüğü evde ikamet etmesidir. Kadın iddet (bekleme) süresi bitene kadar bu evde yaşar ve bu evde kalır. Hamilelik haricinde bu süre dört ay on gündür. Hamile olan bayan doğurduğu zaman iddeti süresi sona ermiş olur. Nitekim yüce Allah şöyle buyurmuştur: ‘Hamile olanların bekleme süresi ise, doğum yapmalarıyla sona erer.’ Zorunlu haller dışında evden çıkmaz. Ancak hastalandığında muayene olmak için hastane ya gidebilir. Ya da yerine alış verişe gidecek kimse yoksa yiyecek bir şeyler almak için çarşıya gidebilir.  Aynı şekilde ev yıkılırsa başka bir eve çıkabilir. Ya da ev de onu güvende olduğunu sağlayacak kimse yok ve korkuyorsa çıkabilir. Bu gibi ihtiyaç durumlarında çıkmasında bir sakınca yoktur.

İkincisi: Sarı olsun yeşil olsun ya da başka bir renk olsun güzel elbiseler giymez. Bilakis siyah olsun yeşil olsun fark etmez güzel olmayan elbiseler giyer. Önemli olan elbiselerin güzel olmamasıdır. Peygamber Efendimiz böyle emretmiştir.

Üçüncüsü: Altın, gümüş, elmas, inci vb. mücevherleri takmaktan kaçınır. Kolye, bilezik veya yüzük vb. olsun fark etmez iddet süresi bitene kadar bunları takmaz.

Dördüncüsü: Koku sürünmekten kaçınır. Buhur olsun ya da benzeri bir şey olsun fark etmez koku sürünmez. Ancak sadece hayızdan temizlenirse biraz koku sürünmesinde bir sakınca yoktur.

Beşincisi: Gözüne sürme çekmekten kaçınır. Gözlerine sürme ya da yüzü güzelleştiren benzeri bir şey sürmemesi gerekir. Fitneye sebep olacak özel güzelleştirmeler yapamaz. Ancak normal şartlarda yaptığı sabun ve suyla yüzünü yıkamasında herhangi bir sakınca yoktur. Ama bazı kadınların gözlerini güzelleştirmek için sürme ve ya benzeri bir şeyi kullanamaz.

Kocası ölen kadının bu beş şeyi yapmaması gerekir.

Halk tarafından doğru olduğu zannedilen, sonradan uydurulmuş şeylere gelince: kimse ile konuşmaması, telefon ile konuşmaması, haftada bir yıkanması, evde yalın ayak dolaşmaması, ay ışığında çıkmaması gibi hurafelerin aslı yoktur. Bilakis ev de yalın ayak ve ayakkabı ile dolaşabilir. Evde ihtiyaçlarını giderebilir. Kendine ve misafirlerine yemek pişirebilir. Terasta ve ya bahçede ay ışığında yürüyebilir. İstediği zaman yıkanabilir. İstediği kimse ile şüphe olmadığı sürece istediği zaman konuşabilir. Kadınlar ile ve mahremleri ile tokalaşabilir. Ancak mahremi olmayan kimseler ile tokalaşamaz. Yanında namahrem yoksa başörtüsünü çıkarabilir. Ne kıyafet için ne de kahve içerisinde kına, safran ya da parfüm kullanamaz. Çünkü safran koku türlerindendir. Bu süre zarfında nişanlanması caiz değildir. Ancak niyetini belli etmesinde bir sakınca yoktur. Ama açıkça nişanlanacağını söylemesi caiz değildir. Başarı Allah’tandır.

Daha ayrıntılı bilgi için Feyhan el-Matari’nin Kitabu’l İmdad Bi Ehkami’l İhdad adlı eserine ve Halid Muslih’in Kitabu Ehkami’l İhdad eserine bakılabilir.

Allah en iyisini bilir.

Fetava Şeyh İbn Baz , Kitabu Fetava İslamiyye (3/315-316)

Şeyh Muhammed Salih El Muneccid

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Eşlerin aile içi sırları ifşa etmeleri ve bu konudaki kriterler

Allah’a hamd olsun, Şüphesiz eşler arasında olan cinsel ilişkinin sırlarını ifşa etmek, yasaklanmıştır. Zira Ebu Said el Hudri Radiyallahu anhu’dan rivayet edildiğine göre Rasulullah Sallallahu aleyhi vesellem şöyle demiştir: “Kıyamet gününde Allah katında insanların en şerlisi; eşi ile birlikte yaşadığı cinsel ilişkiyi ifşa edendir” Muslim/1437                          İmam Nevevi Rahimehullah şöyle dedi: Bu hadisten anlaşıldığına göre; insanın kendi eşiyle meydana gelen cinsel ilişkiyi, ilişki detaylarını, eşler arasında meydana gelen eylem, söz vb. davranışları ifşa etmek caiz değildir. Muslim sahihi şerhi 9/10 Ancak konu hakkında şer’i bir hükmü açıklamak, eşler arasında ki tartışmayı sonlandırmak vb. amaçlar için açıklamak caizdir. Bununla birlikle söz konusu eylemi ima ederek açıklamak mümkünse daha evladır. Detaya girmeden genelleme ve umumi...

Tebük Seferinden Geri Kalanlar:

Tebük Seferinden Geri Kalanlar: Hz. Peygamber (s.a.) Medine'ye girince, ilk önce Mescide gidip orada iki rekât namaz kıldı. Sonra herkesle beraber oturdu. Tebük seferine gitme yip geri kalan seksen küsur kişi Rasûlullah'a (s.a.) gelip mazeretlerini arzet - meye ve özürlerini yemin ederek teyide başladılar. Rasûlullah (s.a.)» onların dış görünüşlerine bakarak özürlerini kabul etti, kendileri için istiğfarda bu-lunup kalplerindeki gerçek durumlarını Allah'a havale etti. O sırada Kâ'b b. Mâlik, Allah Rasûlü'ne (s.a.) geldi. Selâm ve rince Rasûlullah (s.a.) kızgın bir şekilde tebessüm edip: "Buraya gel!" dedi. Kâ'b şöyle anlatıyor: Gittim, önüne oturdum. Bana dedi ki: "Niçin geri kaldın?. Sen beni desteklemek üzere Aka be'de bîat etmemiş miydin?*' "Evet. Allah'a yemin olsun ki ben, şu anda senden başka kimin yanına otursam ileri süreceğim mazeretlerle onu ikna edip gazabından kurtulacağımı zannederim. Çünkü münakaşa etmeyi bilir...

Yüzlerce Kitap Ve Makale Oku İndir

Yüzlerce txt formatında Kitap ve makale indir Yüzlerce pdf formatında Kitap ve makale indir Chm formatında Kitap ve makale indir Hadis kitapları oku indir Arapça ders notları oku indir Epub formatında kitap ve makale oku indir